Tænk SEO fra start når du skriver en ny artikel

Da jeg oprettede denne hjemmeside fandt jeg ud af at, at SEO betyder meget mere end jeg nogen siden havde forestillet mig. Det kan gribes an på uendeligt mange måder. Det stod hurtigt klart, at den letteste vej til succes var at tænke SEO ind fra start. Når en ny side blev oprettet kunne siden skrives om igen når den passe til SEO. Jeg har derfor lavet denne guide til at tænke SEO ind fra start. Læs den og vær øverst på søgemaskiner så du er synlig og bliver fundet af dine kunder.

Metadata

Metadata hjælper søgemaskiner med at indexere hjemmesider, og man kan vælge imellem at lave metadata først eller brødtekst til artiklen. Jeg finder det ofte lettere at skrive en artikel ved at starte med metadataen, da den giver mulighed forat skabe klarhed over hvad artiklen skal indeholde.

1 - Lav en god titel

Find ud af hvad du gerne vil skrive om og lave en god titel, som afspejler hvad du gerne vil skrive om. Titlen er det absolut vigtigste og bør reflektere hvad din artikel handler om. Den skal være præcis og skarp.

2 - Lav en kort-titel

En kort-title er den titel der vises i taben. Har du en kort titel på artiklen giver det rigtig god mening at genbruge titlen. Har din artikel en længere titel vil en kortere version af titlen være at foretrække da hele titlen ikke vil blive vist alligevel.

3 - Lav søgefraser

Søgeordsfraser er en vigtig del af SEO, og skal afspejle hvad din artikel handler om. Vær forsigtig med hvad du vælger af søgeordsfraser. Hver frase må som hovedregel kun bruges en gang for hele din hjemmeside. Fraserne hjælper Google og andre søgemaskiner med at finde ud af hvad din hjemmeside omhandler. Jo tidligere vi tænker disse fraser ind i processen jo mere retvisende bliver de. En sidegevinst er at din tekst bliver mere fokuseret. Der skal bruges op til 5 søgefraser, og der er ingen grund til ikke at bruge alle 5. Vi skal bruge 1 fokus søgefrase og 4 "normale" fraser. Fraserne skal overholde følgende regler:
  1. Maks 6 ord.
  2. Frasen skal være noget du tror dine besøgende vil søge efter på Google.
  3. Fraserne må ikke være synonymer af hinanden.
  4. Er fraserne synonymer af hinanden skal de skrives som “synonymer” og de tæller ikke med. Du har derfor en ekstra mulighed for at få en søgefrase.

4 - Skriv en god metabeskrivelse som indeholder alle søgefraserne.

Det aller første i metabeskrivelsen skal være dit fokus-søgefrase eller synonymet. Metabeskrivelsen skal derefter indeholde de fire andre søgefraser

Brødtekst

Med metadataen har vi lagt fundamentet for at være synlig, og chancen er øget markant for at blive fundet. Vi skal derfor videre til næste større opgave nemlig at skrive en god tekst. Brødteksten er artiklen hovedindhold, og er langt hen ad vejen fri leg. Der er dog stadig nogle regler der skal overholdes. Derfor kan det også være en fordel at tage denne del i en bestemt rækkefølge.

6 - Skriv en rubrik

Rubirkken skal indeholde alle søgefraserne. Dekommer til at minde om metabeskrivelsen, men der er ikke samme begrænsning til længden. Metabeskrivelsen er et godt udgangspunkt, men bør for det meste skrives om da begrænsningerne i metabeskrivelsen ikke altid gør det letlæseligt.

7 - Find billeder passer til emnet.

BIllederne skal gøre siden lækker at se på, og samtidig hjælper de med SEO. Alle søgefraser skal være nævnt i alt-teksten, og man kan derfor sjældent nøjes med et enkelt billede. Det er tilladt at lægge billeder ind på siden som ikke har en søgefrase i sin alt-tekst. Men ved kun at bruge billeder med relevant alt-tekst sikrer man også at indholdet altid matcher.

8 - Skriv brødteksten

Brødteksten er hovedindholdet på hjemmesiden, og det letteste her er at få skrevet en masse, og ret det til bagefter så det passer til SEO'en. Brødteksten skal indeholde mindst 300 og må ikke være en dublikering af en anden hjemmeside eller en anden underside på din hjemmeside. Da vi allerede har skrevet en masse tekst i metadata og rubrikken er vi allerede godt igang, og det er nu bare at klø på.

9 - Inddeling i overskrifter

Der er mange regler til overskrifterne, og det er et helt emne for sig som vil blive gennemgået i en anden artikel. Men et par regler er gode at huske i forhold til denne SEO gennemgang: kun en h1. et h-nummer må ikke springe mere end ét niveau. så h3 må ikke stå lige under h1. Alle overskrifter skal indeholde en søgefrase.

Vær øverst på søgemaskiner

Denne guide til SEO gør det ikke alene for at du kan ligge øverst på søgemaskiner. Du bør altid søge viden flere forskellige steder. Jeg har samlet nogle af de sider, hvor jeg har hentet information fra: Yoast SEOWikipedia
Læs også om flere forskellige CMS systemer som kan hjælpe med at få styr på din SEO. Sammen med WolfDesign tilbyder jeg både at bygge sider i WordPress og Umbraco.

MFD Consulting ApSKontakt oplysninger
Hulbækvej 36, 8830 Tjele
FIND OS HERSOCIALE MEDIER
Find os på de sociale medier

© 2020 Mfd Consulting ApS – CVR: 41 45 39 58